Centrale rol voor nieuwe milieuplein NS bij moderniseren treinen (interview Danny Thiel)

Hergebruik is het sleutelwoord bij NS Treinmodernisering. Treinen worden op de locatie in Haarlem gereviseerd en gemoderniseerd, en krijgen er een tweede leven: 99 procent van de materialen wordt opnieuw gebruikt of gerecycled. Het nieuwe milieuplein heeft daarin een centrale rol, wordt duidelijk uit een interview met Danny Thiel, manager logistiek van NS Treinmodernisering. Hij geeft het blog Care4Circulair een kijkje achter de schermen.

Oude treinen krijgen tweede leven

Van oude treinvloeren waar eerst duizenden voeten van reizigers overheen liepen, worden tafeltennistafels en tafelvoetbaltafels gemaakt. De plafondplaten krijgen bij Gispen een bestemming als bureaus en de luidsprekers waardoor de bestemmingen werden omgeroepen worden bluetooth speakers. Als een NS-trein is uitgerangeerd krijgen veel van de materialen en producten een nieuwe bestemming. Een van de meest aansprekende voorbeelden vindt Danny Thiel de oude wanden uit een trein ‘Die worden gemalen en vermengd met een versterkende stof. Daarvan worden weer kunststof spoorbielzen gemaakt. Hoe mooi is het, dat de trein rijdt over een spoor gemaakt uit onderdelen van oude treinen.’

NS Treinmodernisering recyclen hergebruik nieuwe milieuplein NS Modulo Milieustraten Care4Circulair
Danny Thiel op het nieuwe milieuplein in Haarlem. Achter hem in de heftruck beheerder Herman Wiggers.

Fracties onderdeel logistieke proces

NS Treinmodernisering is het onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen dat oude treinen compleet stript, reviseert en weer in een moderne versie opbouwt. Alle onderdelen en materialen voor hergebruik worden tijdelijk in het distributiecentrum op het terrein opgeslagen. ‘De bedrijfsonderdelen die ermee werken, vragen ze eerst uit voor revisie en na tussentijdse opslag weer voor assemblage in nieuwe treinen’, legt Danny Thiel uit. Afvalstromen voor hergebruik in bijvoorbeeld de tennistafeltafels of bureaus, gaan in volle containers direct naar de derde partijen. Voor alle andere fracties hebben de bedrijfsonderdelen containers staan. In totaal zamelen we apart 23 afvalstromen in, zoals remvoeringen, bank- en raamdelen, A- en B-hout, staal en aluminium. De afvalbeheerder zorgt voor containerwissels en transport naar het nieuwe centraal gelegen milieuplein. Ook meldt hij volle containers aan bij de verwerker voor afvoer.’

Nieuwe milieuplein NS vanuit alle bedrijfsonderdelen goed bereikbaar

Aan de routing van alle fracties is tijdens het ontwerpproces van het nieuwe milieuplein veel aandacht besteed, wordt duidelijk uit zijn verhaal. ‘Door de nieuwbouw konden we het een centrale plek geven zodat alle bedrijfsonderdelen nu rond het nieuwe milieuplein zijn gesitueerd. Denk aan de revisie van draai- en wielstellen, de machinefabriek voor de revisie van treindeuren of het schilderbedrijf. Bij het zandstralen van treinen komt daar het straalgrid vandaan dat nu linea recta kan worden afgevoerd naar het milieuplein. Die spilfunctie is belangrijk. Daardoor is het milieuplein vanuit alle bedrijfsonderdelen makkelijk te bereiken. Op het bordes zelf hebben we de routing kunnen optimaliseren door de locatie van de containers. Wel hadden we minder ruimte beschikbaar voor de nieuwbouw. Daarom was een verhoogd bordes een oplossing. We hebben nu onder het bordes 140 vierkante meter extra voor onder meer de opslag van materialen en containers. Ook zijn daar de drie depots voor klein chemisch afval die door korte lijnen heel praktisch in gebruik zijn.’

Bordes schoon, duidelijk en overzichtelijk

Danny Thiel en de afvalbeheerders werken sinds de ingebruikname elke dag met plezier op het nieuwe milieuplein, vertelt hij tijdens de rondleiding. ‘Het bordes is heel overzichtelijk en duidelijk ingericht. Daar dragen bijvoorbeeld ook de fractieborden in de NS-huisstijl aan bij. Welke fractie waar hoort valt nu niet meer te missen. Het milieuplein is mede daardoor schoon en overzichtelijk. Alle zaken zijn netjes op orde. De processen zijn zo georganiseerd dat alles ook netjes en opgeruimd blijft. Menig gemeente zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen. We zijn dan ook heel blij met het eindresultaat. Daar heeft de wisselwerking met Modulo tijdens het ontwerp- en bouwproces in belangrijke mate aan bijgedragen. Het team was betrokken, dacht mee en droeg oplossingen aan. Dat heb ik als partner zeker als heel prettig ervaren.’

Spoorwegman in hart en nieren

Terwijl hij dit zegt is Danny Thiel al weer verder gelopen. ‘Kijk’, wijst hij aan als afvalbeheerder Herman Wiggers net een container wisselt. ‘Door de routing op het terrein en het milieuplein gaat dat heel soepel.’ Enthousiasme klinkt keer op keer door in zijn stem. ‘Ik ben trots dat ik over het nieuwe milieuplein en mijn werk mag vertellen. Niet alleen over de logistiek, maar vooral ook over hergebruik, zoals de kunststof spoorbielzen van de oude treinwanden. Andere aansprekende voorbeelden vind ik de laptophoezen gemaakt van de bekleding van treinstoelen of de oude NS-vertrekstaten die een tweede leven krijgen als dienblad of notitieblokje. Vooral dat een bedrijf als de Nederlandse Spoorwegen daarmee die materialen behoudt en ze een tweede leven geeft, vind ik heel mooi. Ik ben en blijf nu eenmaal een NS-man in hart en nieren.’

Bouw milieuplein NS Haarlem duurzaamheid circulair bouwen toekomstbestendig Modulo Milieustraten Care4Circulair
Het nieuwe milieuplein van NS Treinmodernisering is door Modulo in vier weken gerealiseerd. Snel bouwen was belangrijk omdat ook oude locatie in gebruik bleef en er tegelijkertijd werd gestart met de grondwerkzaamheden voor een nieuwe hal. Ook was het naastgelegen terrein voor de opslag van treinwielen tijdens de bouw lastig bereikbaar.

Meer weten?

Bekijk dan hieronder de video of lees:
Modulo realiseert modulair milieuplein voor NS
Of vraag de brochure Inspire aan: ‘de toekomst van grondstoffeninzameling’

Over Modulo Milieustraten

Modulo Milieustraten is het kenniscentrum en de specialist in het circulair ontwerpen en circulair bouwen van milieustraten, grondstoffen- en circulaire ambachtscentra en depots voor klein chemisch afval. De bordessen bestaan uit gestandaardiseerde, modulaire betonelementen gemaakt van ecogranulaat. Daardoor kunnen ze makkelijk worden aangepast, verplaatst en opnieuw gebruikt. Modulo geeft een inruilgarantie op nieuw gebouwde milieustraten. Modulo biedt een totaalconcept. Wij adviseren gemeenten en afvalinzamelaars/reinigingsdiensten ook bij de ontwikkeling van hun nieuwe milieustraat en circulair ambachtscentrum. Hiervoor voeren wij haalbaarheidsonderzoeken uit en maken we ontwerpvarianten.

Wilt u meer weten over het circulair ontwerpen en circulair bouwen van milieustraten en circulaire ambachtscentra? Kijk dan op de website: www.modulo-milieustraten.nl of neem vrijblijvend contact op met Modulo Milieustraten, telefoon: (035) 5885454. Of volg het blog Care4Circulair op LinkedIn of Twitter en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Vorig artikelMaak kennis met Willem van Leeuwen, adviseur circulaire milieustraten bij Modulo
Volgend artikelEcopark Groot-Ammers van Waardlanden officieel geopend