Grof huishoudelijk afval scheiden in meer en betere grondstoffen. Dat is het positief effect als gemeenten hun communicatie over de milieustraat goed organiseren. Het gaat zowel over het gericht informeren van inwoners over hun bezoek aan de milieustraat als ze wegwijs maken op de milieustraat zelf. Eenduidige informatieborden met pictogrammen, plattegronden en servicegerichte medewerkers spelen daarbij een belangrijke rol. Met als extra voordeel dat een goede communicatie op de milieustraat ook nog eens de doorstroming verbetert.

Communicatie draagt bij aan bewustwording

Promotie. Dat is het belangrijkste doel van communicatie over de milieustraat. De bekende afvalkalender – online of in print – is daarvoor een van de mogelijkheden. Maar ook een afvalapp, sociale media of posters en advertenties op locaties waar doelgroepen te vinden zijn, zoals het sportveld. Een ander belangrijk doel is ‘tekst en uitleg’ geven. Als inwoners de weg naar de milieustraat hebben gevonden, kunnen ze gericht worden geïnformeerd, bijvoorbeeld waarom een fractie in een bepaalde container hoort. Je maakt mensen bewuster door ze te laten zien dat bijvoorbeeld piepschuim een aparte afvalstroom is die helemaal opnieuw kan worden gebruikt, zegt Erwin van Wijk. Hij is directeur van internetbureau Opzet dat gemeenten en afvalinzamelaars helpt bij het maken van afvalkalenders en -apps. ‘Mede daardoor laat communicatie over de milieustraat zien dat afval scheiden belangrijk is en wat mensen kunnen doen om hun steentje bij te dragen. Dat stimuleert inwoners niet alleen om naar de milieustraat te komen, maar draagt er ook aan bij dat ze meer en beter afval scheiden en daarmee aan hergebruik van grondstoffen.’

Meer weten? Lees dan ook: Drie vragen over… bezoekers informeren over de milieustraat.

Communicatie verbetert afvalscheiding

Direct bij binnenkomst weten in welke container bepaalde afvalstromen horen. Dat is het voordeel als bezoekers op de milieustraat goed worden geïnformeerd. Dat kan met informatieborden en een plattegrond direct bij de ingang, zegt Doke van Niekerk, manager advies en realisatie van Modulo Milieustraten. Ook duidelijke fractieborden dragen daar volgens hem aan bij. ‘Met letters die groot genoeg zijn om ook op afstand te kunnen lezen. Ook uniforme pictogrammen en een eenduidige kleurstelling, afgestemd op de afvalsoorten zijn belangrijk. Bezoekers herkennen daardoor snel welk afval waar hoort waardoor de afvalscheiding kwalitatief beter is. Behalve dat zijn ook oplettende en servicegerichte medewerkers onmisbaar. Als het erg druk is, adviseer ik iemand vooraan bij de slagboom te plaatsen. Die kan bezoekers informeren over de routing en welk afval bezoekers waar moeten afgeven. Dit heeft niet alleen een positief effect omdat er een betere service wordt verleend, het bevordert ook nog eens een snelle doorstroming.’

Meer weten? Lees dan ook: goede communicatie verbetert doorstroming bezoekers milieustraat.

Meer weten?

Wilt u meer weten over milieustraten? Kijk dan kijk in de rubriek ‘Drie vragen over…’ of op de website van Modulo Milieustraten. U kunt ook contact opnemen, telefoon: (035) 5885454. Of volg het blog Care4Circulair op LinkedInTwitterFacebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Vorig artikelKollumerland past principes van circulair ambachtscentrum al toe
Volgend artikelRuimte onder bordes milieustraat draagt bij aan circulaire gemeente