Peter Rappard zit als sinds mensenheugenis in het afval. Eerst als chauffeur op vuilnis- en glasauto’s. Sinds september 2000 is hij beheerder van de milieustraat in Leusden. In die tijd was hij ook betrokken bij de nieuwbouw van de huidige milieustraat. Ik ben blij met het resultaat, vertelt hij tijdens een rondleiding. ‘Door de extra ruimte onder het verhoogde bordes hebben we nu op een iets groter oppervlak veel meer ruimte. Dat werkt heel praktisch, bijvoorbeeld met inname van klein chemisch afval op het bordes en opslag er onder. En we kunnen de douche- en kleedruimte samen gebruiken met de collega’s van de milieustraat en de gemeentewerf op hetzelfde terrein. Dat werkt heel fijn. Ook daar ben ik heel blij mee.’

>> Foto: Beheerder Peter Rappard op de oprit van de milieustraat in Leusden. ‘Het is belangrijk dat beheerders meteen een rol hebben bij de start van een nieuwe milieustraat. Zij kunnen hun kennis en praktijkervaringen inbrengen. Bij het ontwerpproces heb je daar alleen maar profijt van.’

Zo veel mogelijk grondstoffen inzamelen en afval recyclen

’s Morgens om acht uur ligt de milieustraat in Leusden er al piekfijn bij. Beheerder Peter Rappard heeft dan al z’n dagelijkse rondje gemaakt zodat de hekken open kunnen voor een nieuwe dag. ‘Meestal ben ik er rond kwart voor zeven. Ik zorg dat de containers voor het wit- en bruingoed, glas en matrassen open staan en zet de kar voor het klein chemisch afval klaar. Als we dan open zijn zorg ik dat de containers worden geleegd, houd ik het perron schoon, sorteer ik het chemisch afval en maak ik bezoekers met vragen wegwijs.’

Door de weeks komen er per dag gemiddeld 150 tot 200 bezoekers, vertelt hij. ‘Op zaterdag zijn dat er tussen de 300 een 400. In totaal ontvangen we 23 afvalstromen. Sinds de opening, nu 3,5 jaar geleden, zijn dat er drie meer. Op deze locatie worden nu ook piepschuim, matrassen en vloerbedekking gescheiden ingezameld. En dat kan ook omdat we hier meer ruimte hebben voor containers – ook al is het nog steeds dezelfde locatie als de oude milieustraat. Zo veel mogelijk grondstoffen inzamelen en afval recyclen past ook bij de gemeente Leusden. Verder is er niet zo veel veranderd. Op de oude milieustraat zamelden we ook al veel afval apart in. Mensen die vaker komen weten dat, degene die dat niet weten helpen we.’

Verschil oude en nieuwe milieustraat

Er is een groot verschil tussen de oude en de nieuwe milieustraat, zegt Peter tijdens de rondleiding. ‘Daar staan we namelijk op en dat is het verhoogde bordes. In vergelijking met de oude milieustraat op deze locatie hebben we onder het bordes nu zo’n 30 procent meer vierkante meters tot onze beschikking. Die extra ruimte gebruiken we voor het stallen van de voertuigen – ook van het wijkbeheer. Verder is onder het bordes een wasruimte voor voertuigen met een vies water-opvang, de opslag van minicontainers en verkeersborden. Maar ook de werkplaats en de douches en kleedruimten van alle medewerkers. We vinden vooral de droogruimte heel handig. Als het bijvoorbeeld heeft geregend kunnen we daar onze werkkleding hangen. Die is dan de volgende dag weer droog.’

KCA-depot onder bordes heel praktisch

In de extra ruimte onder het bordes is ook het depot voor klein chemisch afval. Peter sorteert dat boven op het bordes. ‘Daarna zet ik het op de kar. Als die vol is gaat de kar met de schaarlift aan de achterkant van het bordes naar beneden. Dat werkt heel handig. Hoef ik namelijk niet zelf met de kar naar beneden. Onder het bordes ga ik met de kar langs de opslagbunkers waar ik het gesorteerde klein chemisch afval neerzet voor de opslag.’ Peter is blij met de inname op het bordes en opslag er onder. Op de oude milieustraat was er een apart gebouw waar bezoekers hun klein chemisch afval neerzetten. Ik had daar geen toezicht op. Stonden er open potten zonder deksel zonder dat ik wist wat erin zat. Dat gebeurt niet meer. Nu kunnen we vragen wat erin zit en er een deksel op doen.’

Peter Rappard in de ruimte onder het verhoogde bordes van de milieustraat in Leusden: ‘In vergelijking met de oude milieustraat hebben we onder het bordes nu zo’n 30 procent meer vierkante meters. We stallen er bijvoorbeeld de voertuigen, er is een werkplaats en de opslag van verkeersborden en minicontainers.’

Gedeeld gebruik milieustraat en gemeentewerf

Perfect, zo omschrijft Peter de situatie op de huidige milieustraat. ‘De oude milieustraat zat volgestort met zand waar de bezoekers bovenop reden en had nog een paar gebouwtjes. Daardoor konden de auto’s bijvoorbeeld niet binnen staan. Nu is er veel meer ruimte op een iets groter oppervlak. Dat is echt winst. Vooral ook omdat we de ruimte onder het perron voor het wijkbeheer gebruiken. We kunnen nu zo veel meer. Eerst hadden we niet eens ruimte om een busje binnen te zetten. Nu staan ze allemaal netjes binnen.’ De ruimte onder het bordes wordt gebruikt door de milieustraat en de gemeentewerf. In totaal werken we met zo’n 22 collega’s, zegt Peter, inclusief de teamleider, kantoormedewerkers en de afvalcoach. De collega’s van de gemeentewerf zijn ook opgeleid als houder van het KCA-depot. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld bij ziekte invallen. En ook op zaterdag werkt er om-en-om iemand van de gemeentewerf op de milieustraat.’

Leuk en leerzaam proces

Peter was als beheerder ook betrokken bij het ontwerpproces van de nieuwe milieustraat. ‘Dat was in 2015. Toen gingen we naar de ontwerpstudio van Modulo in Soest om daar in het klein met blokken een milieustraat te bouwen. Ook zijn we bij andere milieustraten van Modulo gaan kijken met een verhoogd bordes, bijvoorbeeld in Woerden en Beverwijk. Was interessant en leuk om te doen. Je ziet nieuwe dingen en leert er weer van. Bedenk wel vooraf hoe je een milieustraat gaat gebruiken’, geeft hij als tip. ‘Er zijn zo veel mogelijkheden. Het ontwerp moet uiteindelijk wel praktisch zijn en passen bij de locatie en de nieuwe milieustraat.’ Uiteindelijk is hij blij met het resultaat. ‘Het verhoogde bordes is in de praktijk heel effectief. De doorstroming is lekker vlot. Het perron is overzichtelijk, de borden welk afval in een container hoort zijn duidelijk. De schaarlift naar het KCA werkt prima en door de vaste hekken is het perron ook veilig voor bezoekers.’

Zonlicht weerkaatst

Aan het einde van de rondleiding wil Peter graag nog wat kwijt. ‘Het zou fijn zijn als het bordes een andere kleur zou hebben, bijvoorbeeld groen. Dan weerkaatst het zonlicht niet zo. Ik moet nu vaak een zonnebril dragen, doe ik dat niet dan krijg ik hoofdpijn. Een oplossing hiervoor zou voor mij echt een kwaliteitsverbetering zijn.’ Wil je verder nog wat kwijt, is tot slot de vraag. ‘Ja zeker, ik heb nog een tip aan andere beheerders. Houd de milieustraat schoon. Het is tenslotte het visitekaartje van de gemeente. En het scheelt ook onderhoud en reparatie. Ik maak bijvoorbeeld ook de kitranden langs de containers schoon. In plaats dat die dan na een paar jaar moeten worden vervangen, gaan ze veel langer mee, En dat scheelt toch weer een hele uitgave.’

Ga met Modulo on Tour naar Leusden

Modulo is specialist in het ontwerpen en bouwen van circulaire milieustraten. Circulair omdat de verhoogde bordessen gebouwd worden met prefab U-betonelementen gemaakt van ecogranulaat. En circulair omdat ze modulair en gestandaardiseerd zijn waardoor de milieustraat in de toekomst gemakkelijk kan worden aangepast, verplaatst of ingeruild. Door de bouw met U-elementen ontstaan er ruimten onder het bordes die voor allerlei toepassingen kunnen worden benut, dubbel grondgebruik dus. 

Wilt u ook de circulaire milieustraat in Leusden bezoeken? Dat kan op donderdag 11 november tijdens Modulo on Tour. Op vrijdag 15 oktober gaan we naar Lemmer en op dinsdag 2 november naar Nieuwkoop. Deelname is gratis en staat open voor beleidsambtenaren afval en projectleiders. U kunt zich nog aanmelden bij Louise Wagner, e-mail: lwagner@modulo-milieustraten.nl

Meer weten?

Lees dan ook: Wethouder Vos: ‘Madaster Materialenpaspoort milieustraat past bij duurzame beleid Leusden’
Modulo on Tour: bezoek zelf een circulaire milieustraat

Meer weten over het ontwerpen en bouwen van circulaire milieustraten? Neem dan contact op met Modulo Milieustraten, telefoon: (035) 5885454. Of volg het blog Care4Circulair op LinkedIn of Twitter en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here