Modulo Milieustraten gaat opnieuw een milieustraat bouwen voor een academisch ziekenhuis. Dit keer in het Duitse Münster. Eerder al bouwde het bedrijf een milieustraat voor het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Het ontwerp voor de nieuwe milieustraat van de Universitäts Klinikum Münster ligt er, zegt Doke van Niekerk, manager advies en realisatie. ‘Samen met het projectteam bereiden we nu de bouw voor. Daarmee wordt volgend jaar gestart. Naar verwachting is de milieustraat in Münster medio 2020 gereed.’

>> Foto: Modulo ontwierp en bouwde eerder al de milieustraat voor het Academisch Ziekenhuis Maastricht.

Beperkte ruimte bepalend voor keuze Modulo-concept

Het universiteitsziekenhuis in Münster groeit uit z’n jasje en gaat daarom de parkeergarage bij de centrale ingang verplaatsen naar de locatie van de bestaande milieustraat, legt Doke uit. ‘Hierdoor moet de bestaande milieustraat verhuizen naar een nieuwe plek. Op het terrein is relatief weinig ruimte beschikbaar. Daarom is gekozen voor het beproefde Modulo-concept met een verhoogd bordes waar de auto’s en vorkheftrucks overheen rijden. Dit heeft een groot voordeel: dubbel grondgebruik op een relatief klein oppervlak. Hierdoor wordt het mogelijk om op een relatief klein oppervlak van 1.250 vierkante meter 16 fracties gescheiden in te zamelen en een depot voor klein chemisch afval te bouwen. Het wordt een heel compacte milieustraat’, zoals Doke dat omschrijft. ‘Bovenop het bordes komen de inloopcontainers voor het inzamelen van de verschillende afvalfracties, zoals bruin- en witgoed. Aan het bordes de containers van 40 kuub voor bijvoorbeeld hout, plastic en metaal. De extra ruimte onder de milieustraat gebruiken we voor het depot voor klein chemisch afval. Daar wordt het ziekenhuisafval gesorteerd en opgeslagen. Omdat dit in volume een grote fractie is, wordt dit KCA veel groter dan op een reguliere milieustraat.’ Het verschil met de reguliere milieustraten die we ontwerpen en bouwen, is dat er op ziekenhuisterreinen geen bezoekers komen. Dat maakt het logistiek minder complex. We hoeven bijvoorbeeld geen rekening te houden met het al dan niet scheiden van bezoekersstromen. Daarom krijgt deze locatie maar één hellingbaan voor op- en afgaand verkeer. Dit spaart ruimte en is bepalend geweest voor het uiteindelijke ontwerp, de logistiek en de inrichting van deze compacte milieustraat.’

Meer weten?

Lees dan ook: Modulo adviseert over nieuwe milieustraat in Duitse Teltow. Wilt u meer weten over de milieustraat die Modulo ontwerpt en bouwt? Kijk dan op de website. U kunt ons ook bellen, telefoon: (035) 5885454. 

Of volg het blog Care4Circulair op LinkedInTwitterFacebook of Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here